Vybaviť lietadlo modrými svetlami, ktoré sa zažnú vtedy, keď začína vzlietať, by mohlo pomôcť vyhnúť sa kolízii vtákov s lietadlom.

Vedci z Purdue University v Indiane a National Wildlife Research Centre v Ohiu pátrali po riešení, ako znížiť počet často fatálnych kolízií lietadiel s vtákmi. Vypracovali štúdiu a publikovali ju v The Condor: Ornithological Applications.

Zrážky vtákov s lietadlami spôsobujú ročne len v USA škody v prepočte za vyše 6 miliónov eur.

Bezpečnostné štatistiky uvádzajú, že vtáky boli od roku 1988 príčinou 200 úmrtí po celom svete. Pre lietadlo je stret s nimi veľmi nebezpečný, pretože jednotlivec alebo časť kŕdľa vtákov môže byť vtiahnutá do tryskového motora a naraziť do lopatiek motora. Ak náraz zlomí jednu čepeľ, môže vyvolať dominový efekt, čo vedie k poruche motora. Incidenty sú najčastejšie krátko pred pristátím, alebo zdvíhaním sa lietadla zo zeme, keď prúdové motory bežia na najvyššiu rýchlosť.

Päťkilogramová hus, ktorá sa zrazí s lietadlom, letiacim rýchlosťou 240 km/ h pri štarte, vyvinie silu ako 450-kilové bremeno pri páde z výšky tri metre.

Počet nehôd civilných lietadiel je nízky, odhaduje sa na jednu smrteľnú nehodu pri jednej miliarde letových hodín. Okolo 65 percent vtákov spôsobí len malú škodu na lietadlách, ale náraz je zvyčajne pre vtáka smrteľný.

V experimentoch vedci skúmali, ako kŕdle vlhovcov hnedohlavých reagovali na model lietadla. Zistili, že modré svetlo je pre vtáky najviditeľnejšie. Rýchlejšie sa mu „pracú“ z cesty. A je tiež pravdepodobnejšie, že sa skôr snažia dostať lietadlu z cesty, keď svetlá blikajú, než keď kontinuálne svietia. Autori štúdie naznačujú, že dráhy by mohli byť synchronizované s lietadlom na upozornenie vtákov na prichádzajúci stroj, a vyhnúť sa tak kolíziám.

Táto metóda by mohla pomôcť zabrániť zrážkam vtákov aj s budovami a veternými turbínami tým, že by ich tiež vybavili modrými svetlami.